КШГ "Кіберджура": модельний захід After Action Review
Джерело: Проєкт «Вдосконалення в дії», навчально-методологічної підтримки ЗСУ (https://www.facebook.com/share/g/17RXwWRPP4/?mibextid=wwXIfr).
After Action Review (AAR) — це ключовий інструмент боєздатності Армій США і НАТО, що допомагає покращувати навчання, розвивати особовий склад, зберігати засвоєні уроки і розвивати культуру постійного вдосконалення.
Армія США стала першопроходцем та інноватором у багатьох галузях. Завдяки успішному досвіду застосування AAR, відставні армійські командири адаптували і запроваджували їх на нових посадах. Правоохоронці, служби надзвичайного реагування, органи державного сектору, бізнес та громадські організації успішно використовують After Action Review для навчання з отриманого досвіду, удосконалення процесів і позитивного впливу на клімат.
![]() |
| Першоджерело https://www.facebook.com/share/g/17RXwWRPP4/?mibextid=wwXIfr |
Згодом, After Action Review були інтегровані у систему стандартів НАТО і практика набула широкого розповсюдження в арміях партнерів. З 2017-го року After Action Review згадується в наказах ЗСУ, а в 2019-му вона потрапила в доктрину як «Аналіз проведених дій» у вигляді тимчасової інструкції ВП 7(3)-00(01).01.
Дослівний переклад назви After Action Review — «Огляд після дії», тож спираючись на американський стандарт ТС 25-20 — основне джерело практики, в цій статті ми будемо називати її AAR або огляд.
"ТРЕНУЙСЯ ТАК, ЯК БУДЕШ БИТИСЯ"
Американські стандарти ADP 7-0 “Тренування” та ADRP 7-0 “Тренування підрозділів і розвиток лідерів”, включають чисельні згадування After Action Review.
Як українська армія збирає бойовий досвід: від штучного інтелекту до нової структури ВВД
ADRP 7-0 розкриває тезу «Тренуйся так, як будеш битися»: бойова підготовка підрозділу має відповідати середовищу майбутніх місій. Це означає, що інтенсивність і складність тренувань потрібно скерувати таким чином, щоб адаптувати підрозділ до майбутньої битви. Умови навчання повинні дозволяти командирам і солдатам оцінювати виклики і застосовувати критичне мислення для вироблення обґрунтованих, винахідливих і вчасних рішень. Яким чином регулярні огляди допомагають в цьому?
Звернемося до визначення After Action Review — це професійне обговорення події, зосереджене на стандартах виконання, яке дозволяє солдатам самостійно з’ясувати, що сталося, чому це сталося, як зберегти сильні сторони та покращити слабкі. AAR — це інструмент, який командири та підрозділи використовують для того, щоби отримати максимальну користь від кожної операції.
AAR забезпечує надання негайного зворотнього зв’язку, що є вкрай важливим для виправлення недоліків бойової підготовки, вдосконалення планування та виконання операцій, злагодження підрозділу тощо. Цей зворотній зв’язок має бути прямим і безпосереднім, заснованим на цілях операції та стандартах виконання. У випадку слабкої стандартизації бойової підготовки, результати огляду слугують основою для стандартизації та формування командиром внутрішніх норм підрозділу.
Етапи підготовки і проведення
Неформальні огляди застосовуються для рівнів від загону до роти, проводяться в умовах обмеженого часу та зі спрощеними матеріалами, але мають той же самий формат, що і формальні.
Ця адаптована інструкція була розроблена проєктом «Вдосконалення в дії» для учбових центрів та підрозділів, які використовують AAR під час навчань. Для планування, виконання і огляду результатів бойових місій та незапланованих інцидентів, використовуйте її, налаштувавши під ваші умови. Загальні принципи будуть однаковими, а конкретні практики, час, матеріали, питання важливо адаптувати під контекст.
КРОК № 1: ПЛАНУВАННЯ ТОЧОК ЗУПИНКИ
Під час планування навчального заходу сплануйте точки зупинки, щоби провести AAR всього тренування або його частини. Для кожної з точок зупинки:
- Визначте час початку та закінчення огляду.
- Оберіть локацію і узгодьте її використання.
- За необхідністю, запросіть досвідченого Спостерігача.
- Визначте склад учасників і попередьте їх заздалегідь.
Загальні поради
- Обирайте потенційні локації під час планування навчань.
- При можливості, запрошуйте всіх залучених у навчальну операцію.
- Впевніться, що локація дозволяє розмістити всіх запрошених учасників.
- При навчанні в польових умовах, обирайте ділянки поблизу місця, де проходило тренування та де відбулася більшість важливих для обговорення подій. Добре підібрана локація дозволяє оглядати зони важливих подій, наприклад, пагорб дозволяє оглянути подолання перешкоди.
- Віддавайте перевагу локаціям, на яких учасники зможуть оглянути фактичне місце, де відбулися ключові події.
- Розвідайте альтернативні місця та майте додаткову локацію, якщо виявиться, що обраним раніше місцем не можна скористатися.
- Плануйте час, достатній для огляду події, в залежності від її масштабу і складності.
Поради початківцям
- Заплануйте від 30 до 60 хвилин на зустріч. За менший час вам навряд чи вдасться змістовно розглянути подію, а для ефективного використання більшого часу потрібні просунуті навички, розуміння процесу і довіра до нього від учасників. Починати краще зі спрощеного варіанту.
- After Action Review має проводити командир підрозділу або інструктор навчальної події. Уникайте спокуси делегувати проведення підлеглим або запрошеним особам. Виключення становить роль Спостерігача, який може проводити AAR на ваше прохання.
- Уникайте запрошення недосвідчених Спостерігачів для перших навчань з After Action Review. Огляд може бути доволі незвичною практикою і сприйматися упереджено — як “розбір польотів”, а Спостерігач може сприйматися як “ревізор”. У такому випадку, обговорення може бути менш щирим, що завадить отримати відвертий зворотній зв’язок від всіх учасників.
- Виключенням з попереднього пункту буде запрошення Спостерігача, який не тільки розуміється на предметі навчання, але й може навчити вас проводити After Action Review. В такому випадку, приділіть увагу поясненню для особового складу того, що і як буде відбуватися.
- Для попереднього пояснення практики можна розповсюдити серед підрозділу методичні матеріали з After Action Review, такі як переклад стандарту TC 25-20 або ця інструкція.
РОЛЬ СПОСТЕРІГАЧА
Наявність Ролі Спостерігача може підняти тренувальний захід на новий рівень, оскільки вона передбачає експертний зворотній зв’язок запрошеної особи в тих аспектах бойової підготовки, які планується тренувати. Окрім того, спостереження окремо призначеної особи, зазвичай, більш детальні і можуть бути зафіксовані в ході процесу і збережені для проведення AAR.
Критерії Вибору. Запрошуйте таких Спостерігачів, котрі:
- Здатні самі виконати навчальні завдання на рівні армійських стандартів.
- Обізнані на вишколі та обов’язках, за якими вони будуть спостерігати.
- Обізнані щодо поточних тактик, прийомів і процедур та відповідної доктрини.
- Мають звання не нижче, ніж командир підрозділу, який тренується.
- В цей момент вільні від додаткових завдань, що можуть відволікти їх.
- Якщо ви обираєте між званням і досвідом, — завжди віддавайте перевагу досвіду.
Умови Залучення. Коли ви готові запросити Спостерігача, обов’язково домовтеся про завдання цієї ролі:
- За чим саме він чи вона будуть спостерігати.
- В якій формі і наскільки детально зберігати спостереження.
- Де бути розташованим, щоб не вплинути на процес тренувань.
- Чи хочете ви, щоб Спостерігач проводив AAR, за умови, що в нього є такий досвід.
ПОЯСНЕННЯ РОЛІ. Важливо попередити підрозділ про участь і конкретні завдання цієї ролі. Що варто зазначити:
- Спостерігач — це окрема роль у навчаннях, зосереджена на неупередженому спостереженні процесу.
- Власний досвід Спостерігача у цілях навчання дозволяє оцінити його результативність.
- Метою Спостерігача не є аналіз кожної дії кожної особи відокремлено від інших — він спостерігає загальну результативність підрозділу.
- Метою Спостерігача є надання негайного прямого якісного зворотного зв’язку.
- Спостерігач розташований таким чином, щоби не впливати на навчальний процес.
- Ви можете вільно висловлюватися і надавати своє бачення в присутності Спостерігача, оскільки жодна картина спостереження не буває повною.
КРОК № 2: ПІДГОТУЙТЕСЯ ДО ОГЛЯДУ
Підготовка до After Action Review проводиться від початку самих навчань, оскільки лідер AAR має зібрати достатньо інформації, щоб проаналізувати процес і результати тренування. Підготовка є ключем до ефективного виконання плану, вона починається ще до початку навчання і триває до самого AAR.
ДО ПОЧАТКУ НАВЧАНЬ
2. Для підготовки до навчань в цілому використовуйте одну з моделей, як-то:
- TLP: Процедури планування бою
- Восьмикрокову модель тренування Армії США
- Інші знайомі вам методології навчань.
- Процедури командування.
- Віддання оперативних, доповнюючих і уточнюючих наказів.
- Контакт з силами супротивника.
- Операції поповнення та відновлення.
- Розвідувальна підготовка поля бою.
- Проходження ліній оборони, заданих точок.
ПРОТЯГОМ НАВЧАНЬ. Ведіть спостереження, наприклад:
- Моніторте мережі зв’язку підрозділу.
- Контролюйте трафік комп’ютерів.
- Моніторте систему керування маневрами.
- Використовуйте Картки спостереження.
- Ведіть запис хронології події з відмітками часу.
- Фіксуйте додаткові накази і розпорядження.
ПІСЛЯ НАВЧАНЬ
- Надайте Спостерігачам час на впорядкування нотаток.
- Впорядкуйте, згрупуйте, опрацюйте власні спостереження.
- Зберіть спостереження інших інструкторів та Спостерігачів.
- За наявністю Сил Супротивника, Зберіть їх спостереження.
- Визначте ключові моменти для обговорення на AAR.
КРОК № 3: ПІДГОТУЙТЕ ЛОКАЦІЮ. Облаштуйте місце проведення AAR таким чином, щоб учасники могли бачити фактичну місцевість або допоміжні матеріали, які її відображають.
- Переконайтеся, що локація має достатньо місця розміщення учасників.
- Облаштуйте місце таким чином, щоби підтримати працездатність учасників, наприклад, зробіть навіс від сонця та дощу, забезпечте учасників водою і т.і.
- У випадку проведення в приміщенні, підготуйте дошку з папером, презентаційне обладнання, програвачі відео- та аудио-записів тощо.
- Підготуйте допоміжні матеріали: схеми або моделі місцевості, маркери розташування підрозділів, схеми маневрів, записи ефіру, нотатки інструкторів та Спостерігачів, моделі техніки та людей або прості шишки, гілки та камінці.
- Приготуйте аркуші ватману, паперу A4 або іншого розміру для ведення нотаток.
ПОРАДИ ПОЧАТКІВЦЯМ
- Для проведення огляду у приміщенні, продумайте розташування меблів, оскільки воно обумовлює якість спілкування. Бажано уникати театральної розсадки, щоби позбутися формату “командир навчає, солдат доповідає”. Краще використовувати П-подібне розташування стільців навколо обладнання та матеріалів, або сісти напівколом.
- Один з варіантів стоячого розміщення — вздовж умовної хронології подій. Для цього, оберіть частину стіни чи підлоги, в якій ви розташуєте умовну лінію подій. Ви можете фізично переміщатися вздовж цієї лінії, використовуючи листи паперу або інші матеріали для позначок фази тренування чи конкретних подій в ньому.
- Перед проведенням AAR впевніться, що обрана вами локація доступна та дослідіть її стан. При необхідності, залучіть підрозділ у підготовку приміщення та матеріалів.
КРОК № 4: РОЗПОЧНІТЬ ЗУСТРІЧ
РОЗМІЩЕННЯ УЧАСНИКІВ. Основний спосіб розміщення в польових умовах для екіпажу, відділення, взводу (до 15 осіб) — по колу. В приміщенні з презентаційним обладнанням, мапою місцевості або іншими матеріалами, розмістити підрозділ можна таким чином:
- Розташуйте всіх учасників навколо матеріалів.
- Згрупуйте особовий склад по підрозділах.
- Розташуйте командирів попереду підрозділів.
- Розмістіть Сили Супротивника окремо, збоку.
- Коротко опишіть що буде відбуватися далі.
ПОЯСНЕННЯ МЕТИ ЗУСТРІЧІ. Надайте визначення After Action Review, посилаючись на стандарти США/НАТО та доктрину ЗСУ. Допоможіть учасникам зрозуміти “Що?” це за практика, та “Навіщо?” вона підрозділу. У якості приклада, можете використовувати надані нижче визначення.
After Action Review — це професійне обговорення події, зосереджене на стандартах виконання, яке дозволяє членам підрозділу з’ясувати, що сталося, чому це сталося, як підтримати сильні сторони та покращити слабкі. AAR — це інструмент, який командири та підрозділи використовують для того, щоби отримати максимальну користь від кожної операції.
After Action Review забезпечує надання негайного якісного зворотнього зв’язку, що є вкрай важливим для:
- виправлення недоліків бойової підготовки
- вдосконалення планування та виконання операцій
- розвитку довіри між командиром і солдатами
- злагодження та командної роботи підрозділу
- визначення армійських засвоєних уроків
- вивчення та впровадження досвіду.
ПРИКЛАД ПОЯСНЕННЯ
After Action Review (або AAR, АПД, Огляд) — це динамічне, відверте, професійне обговорення тренування, що зосереджується на результативності підрозділу відповідно до армійського стандарту для завдань, які відпрацьовуються. Кожен може і повинен брати участь в обговоренні, якщо має думку, спостереження або запитання, які допоможуть підрозділу виявити та виправити недоліки або зберегти сильні сторони.
AAR – це не різновид критики. Ніхто, незалежно від рангу, посади чи сили особистості, не має всієї інформації та відповідей. Огляди після дії максимізують переваги тренування, дозволяючи солдатам, незалежно від звання, вчитися один у одного.
AAR не визначає успіх чи невдачу. Завжди є слабкі сторони, які потрібно покращити, і сильні, які потрібно підтримувати.
ПОРІВНЯННЯ ПРАКТИК. Пам’ятайте, що запрошені учасники мають власний досвід, сприйняття і упередження щодо AAR. Якщо ви ви тільки впроваджуєте огляди, або якщо склад підрозділу оновився, не зайвим буде скоригувати розуміння AAR, порівнюючи його з іншими формами зворотнього зв’язку.
Наприклад:
- Звіт командиру — односторонній, AAR — багатостороннє спільне дослідження.
- Критика — націлена на виправлення помилок, AAR — на підвищення результативності.
- Розбір польотів — аналізує невдачі, AAR — досліджує як невдачі, так і успіхи.
ЗАПРОПОНОВАНІ ПРАВИЛА
Запропонуйте правила зустрічі і попросіть членів підрозділу надавати додаткові пропозиції. Намагайтеся використовувати не більше ніж 5-7 правил одночасно, щоби їх легко було запам’ятати по пальцях рук. Враховуйте пропозиції підлеглих — за необхідністю, змінюйте правила на більш актуальні та корисні.
Приклад запропонованих правил:
- Приймайте активну участь.
- Уникайте особистісної критики.
- Вітається конструктивна незгода.
- Пропонуйте свої спостереження, погляди та ідеї.
- Будьте товстошкірими — приймайте і надавайте зворотній зв’язок.
РЕКОМЕНДОВАНІ РОЗДІЛИ. Познайомте присутніх з рекомендованими розділами After Action Review, адаптувавших цей список під вашу подію:
1. Вступ і правила зустрічі.
2. Огляд цілей навчання:
- Місія/намір командира: що мало статися.
- Місія/намір командира Сил Супротивника.
- Задіяні доктрина, тактики, техніки і процедури.
3. Підсумок нещодавніх подій: що сталося.
- Хронологія подій.
- Системи керування боєм.
- Ключові елементи та події.
- Епізоди дружнього вогню.
- Заходи безпеки і захист сил.
- Навички солдатів і командирів.
- Норми, показники, статистика.
- Інші питання.
4. Конкретні плани по вдосконаленню.
5. Резюме зустрічі.
ЗАГАЛЬНІ ПОРАДИ
- Чим менше практичного досвіду AAR у присутніх, тим більше в них може бути хибного розуміння і упереджень, тим більше пояснень на початку потрібно з вашого боку.
- Пам’ятайте, що ви, як ведучий — є рольовою моделлю лідерства, відповідальності, згуртування, дотримання правил та підтримки позитивного клімату. Практикуйте самі те, що пропонуєте робити іншим.
- Відпрацюйте основні етапи After Action Review шляхом покрокової репетиції або попередньо відпрацюйте їх на декількох учасниках і застосуйте отриманий від них зворотний зв’язок.
ПОРАДИ НОВАЧКАМ
- Добре підготуйтеся перед самою зустріччю: будьте готові надати визначення, правила, вказати місце АПД в доктрині ЗСУ, пояснити мету і переваги застосування цієї практики.
- Розробіть додаткові матеріали, якщо це можливо і корисно. За наявністю обладнання, використовуйте слайди, або ж зробіть роздруківки. Відправною точкою для розробки власних матеріалів можуть стати слайди від «Вдосконалення в дії».
- Якщо перші огляди вам допомагає провести запрошений Спостерігач, використовуйте кожну нагоду для співпраці з ним — наприклад, тренуйтеся надавати визначення AAR, проговорюйте місію і намір, слідкуйте за дотриманням правил тощо. Поступово, перебирайте на себе етапи проведення AAR.
КРОК № 5: ОБГОВОРІТЬ МІСІЮ І НАМІР. Лідер-ведучий After Action Review має оглянути цілі навчальної місії, повторити завдання, що перевіряються, а також умови і стандарти цих завдань.
- Використовуючи мапи, макети місцевості, повторіть місію та намір командира, або запропонуйте підлеглим командирам сформулювати їх самостійно.
- За необхідності, скеруйте обговорення таким чином, щоб переконатися, що всі розуміли план операції і намір командира. Звертайте увагу і робіть висновки на майбутнє, якщо це розуміння було неоднорідним, неповним, або неоднозначним.
- При участі сил супротивника, запросіть командира противника пояснити свій план перемоги над дружніми силами. Він має використовувати ті ж самі допоміжні матеріали, що й командир дружніх сил, щоб учасники могли зрозуміти взаємозв’язок обох планів.
- Зазначте відповідні частини доктрини, тактику, прийоми і процедури, які використовувалися протягом навчань.
ЗАГАЛЬНІ ПОРАДИ
- Скеровуйте дискусію до обговорення того, що мало відбутися та утримуйтесь від передчасного обговорення фактичних подій.
- Пам’ятайте, що обговорення того, що мало статися — це не тільки перевірка розуміння місії особовим складом, але й перевірка ваших здібностей доносити свій задум і план.
ПОРАДИ НОВАЧКАМ
Якщо ви командир підрозділу, не делегуйте визначення місії, наміру, суттєвих складових операції протягом перших AAR — на початку впровадження це має бути ваша частина.
КРОК № 6: ОГЛЯНЬТЕ ФАКТИЧНІ ПОДІЇ
ТЕХНІКА ОБГОВОРЕННЯ. Рівень залучення солдатів безпосередньо пов’язаний з атмосферою, створеною під час вступної частини. Лідер AAR повинен докладати скерованих зусиль, щоби заохочувати та залучати солдатів, які здаються незалученими. Наступні методи допоможуть вам створити атмосферу, яка сприяє максимальній участі:
- Говоріть самі лише за необхідності, обирайте час та об’єм усвідомлено.
- Намагайтеся не починати частину своїми спостереженнями, а завершувати її.
- Ставте відкриті запитання, які направляють дослідження та провокують роздуми.
- Давайте військовослужбовцям розповісти своє бачення того, що сталося самостійно.
- Підкреслюйте, що тут можна і потрібно не погоджуватися, якщо ви маєте інший погляд.
- Розглядайте альтернативні варіанти розвитку подій, та змоделюйте наслідки рішень.
- Уникайте детального розгляду подій, що не мають прямого відношення до місії.
БЕЗ КРИТИКИ І МОРАЛІЗАТОРСТВА
Коли дискусія розшириться і все більше учасників нададуть свої точки зору, ви прийдете до спільного розуміння того, що насправді відбулося. Для цього ви маєте заохочувати людей до конструктивної незгоди, і нагадувати про те, що жодна окрема особа не володіє повною картиною подій.
Пам’ятайте, що AAR — це не критика або лекція з вашого боку. Ви не вказуєте особовому складу на те, що було добре чи погано, а дозволяєте їм виявити це самостійно.
Лідер має забезпечити пошук конкретних відмінностей між планом і фактом — як позитивних, так і негативних. Вміле керування обговоренням гарантує, що під час AAR особовий склад не буде замовчувати помилки чи слабкі сторони підрозділу.
МЕТОДИ ОБГОВОРЕННЯ
ХРОНОЛОГІЧНИЙ ПОРЯДОК
Оглядайте подію, використовуючи хронологічну послідовність для опису та обговорення того, що сталося. Ця техніка є логічною, структурованою та легкою для розуміння.
Вона відслідковує хід навчання від початку до кінця та дозволяє учасникам бачити вплив власних дій на дії інших військовослужбовців і підрозділів, а також на подію в цілому.
Висвітлюючи дії в тій послідовності, в якій вони відбувалися, солдати та командири краще розуміють і запам’ятовують, що відбулося.
СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ БОЄМ. Щоб зосередити обговорення на конкретних деталях керування боєм, ви можете застосувати сім систем (BOS). Зосереджуючись на кожній з них, та аналізуючи її на всіх етапах тренування, ви визначаєте сильні та слабкі сторони однотипно:
- Розвідка.
- Маневри.
- Вогнева підтримка.
- Мобільність, протимобільність, здатність до виживання.
- Протиповітряна оборона.
- Тилове забезпечення.
- Командування та управління.
Результатом обговорення можуть стати різні за масштабом речі — від тактичних висновків і до оновлення стандартних операційних процедур. Звісно, розглядати ці пункти буде корисним для тих підрозділів, чиї обов’язки та відповідальність безпосередньо пов’язані з певними системами. А ті, що не стосуються виконання конкретної операції чи роботи цього підрозділу — просто опускаються.
Будь-яку успішну практику потрібно адаптувати до нового контексту застосування. Українська Армія опановує After Action Review в умовах війни, які постійно змінюються самі по собі. Тому, зосередження на аналізі роботи РЕБ/РЕР, розвідки та вогневого ураження за допомогою БПЛА, координації
роботи підрозділів за допомогою інтегрованих інформаційних систем таких, як Дельта чи Кропива можуть бути кандидатами на обговорення.
Поради з обговорення решти питань, таких як дружній вогонь, безпека і захист сил, навички солдатів і командирів, ви можете знайти у повній версії цієї інструкції.
- Суть заходу: КШГ "Розбір виконання задуму проведення табору "Джура-січовик".
- Тема: Командно-штабна гра згідно принципів і підходів в арміях країн-членів НАТО.
- Мета: формалізація і узагальнення досвіду проведення табору " Джура-січовик ", визначення позитивних факторів для поширення і масштабування, розбір помилок і промахів.
- Вихована мета: формування стійких навичок аналізувати події, збирати, узагальнювати і поширювати (ділитися) досвідом, вчитися ясно описувати події, формувати критичне мислення, спостережливість, пам'ять, навички обдумувати управлінські рішення, розуміння своїх конкурентних переваг …
- Цільова аудиторія: активні учасники КШГ - усі, хто був причетний до організації та проведення таборування. Спостерігачі - мережі УДЦННВКТ, ММС, ЦВС ГШ ЗСУ, керівництво місцевого самоврядування, громадські активісти (зум - до 1000 підключень, Ютуб ретрансляція з чатами для зворотного зв'язку).
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ
І. Перший захід, підготовчий. Модератор – старший офіцер вишкільного наметового таборування "Джура-січовик" в Трахтемирові 28 жовтня – 1 листопада 2025 року (далі - "Джура-січовик").
Визначення дати, часу, тривалості, формату проведення заходу. Оповіщення учасників і спостерігачів.
Інструктивно-методична частина.
- Вітальне слово модератора, доведення суті, теми і плану заходу, очікуваних результатів. – 5 хв.
- Виховна компонента пост-аналізу події. Представник МОУ – 15 хв.
- Вміння аналізувати і передавати досвід: есе про подію. Микола Дроботенко, ІМВ КНУ ім. Тараса Шевченка 30 хв.
- Інформаційна війна: слово як куля. Іван Галенко – 10 хв.
- Постановка задачі учасникам "Джура-січовик" у Трахтемирові (доведення конкурсних умов) і підведення підсумків. Модератор – 10 хв.
Очікувані результати:
- Ініціювання традиції аналізувати події та ділити досвідом згідно практик в арміях країн-партнерів – технологічних донорів України.
- Виховання у молоді рис характеру, притаманних успішним народам.
- Покращення майбутніх вишкільних заходів ВПГ "Сокіл"("Джура").
ІІ. Основний захід. КШГ. Модератор – старший офіцер вишкільного наметового таборування "Джура-січовик" в Трахтемирові 28 жовтня – 1 листопада 2025 року (далі - "Джура-січовик").
Визначення дати, часу, тривалості, формату проведення заходу. Оповіщення учасників і спостерігачів.
- Вітальне слово модератора, доведення суті, теми і плану заходу, очікуваних результатів. Модератор – 5 хв.
- Візуалізація на історичній мапі події "Джура-січовик" за допомогою ArcGIS StoryMaps – 20 хв.
- Підведення підсумків конкурсу есе:
- слово автору есе що посіло ІІІ місце
- слово автору есе що посіло ІІ місце
- слово автору есе що посіло І місце
- Доведення інформації про відзнаки. Підведення підсумків. Борис Скребцов
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Нотатки
Етапи проведення інструктивно-методичної частини, без організаційної та учбово-методичних (ігрових) фаз, публічна частина.
А) підготовчий, тільки "дорослі". Зміст етапу:
- доведення мети і теми, порядку проведення, подяки співорганізаторам і учасникам
- обговорення що виносити на загальну презентацію
- розбір помилок, порушень, промахів, фактів безвідповідальності.
- визначення які саме моменти проведення виносяться на широкий загал як приклади негативного досвіду і в якій формі.
Б) КШГ (з усіма)
- доведення мети і теми, порядку проведення, подяки співорганізаторам і учасникам.
- МАРШ до пункту збору. На мапі демонструються маршрути кожного учасника чи групи, нагадується які були вимоги до маршу і порядок здійснення, які виникли проблеми, рекомендації для наступних таборувань;
- МАРШ до пункту таборування (ППД - пункт постійної дислокації) На мапі демонструються маршрути кожного учасника чи групи, нагадується які були вимоги до маршу і порядок здійснення, які виникли проблеми, рекомендації для наступних таборувань. Інструктаж про порядок поширення інформації в соціальних мережах.
- БАЗА. На мапі демонструється ППД, схеми розміщення особового складу, маршрути до пунктів побутового обслуговування, місць навчань, точок виходів на маршрути, невідкладної допомоги і оповіщення, укриття, шляхи евакуації і точки/маршрути на випадок якщо сталася надзвичайна подія чи хтось загубився. Також демонструються техніка і засоби безпеки та різні аспекти побуту...
- Порядок розміщення (хто перший заходить на територію ППД, куди хлопці, куди дівчата...) і внутрішній розпорядок у прив'язці до мапи ППД з розкладом.
- Порядок (програма) таборування у прив'язці до місць проведення на мапі.
- Результати таборування: хто чого досягнув, хто що не досягнув...
- ЗГОРТАННЯ. Команди і наряди на збір речей та прибирання території, контроль і місце збору.
- МАРШ з ПДД до місця відбуття. Колективне фото, інструктаж про порядок поширення інформації в соціальних мережах.
- Підведення підсумків і доведення рекомендацій для наступних таборувань.
- Збір відгуків і обмін враженнями, подяки.
- Постановка задач організаторам на наступні таборування
- Доповідь про завершення інструктивно-методичної частини КШГ, доведення інформації про наступний захід якщо планується.
Замість післямови ще один пост від "Вдосконалення в дії".
КУЛЬТУРА ПІДРОЗДІЛУ
Поступово в підрозділі формувалась нова культура комунікації — люди стали частіше говорити про помилки, бо розуміють, що це не загрожує покаранням, а сприяє розвитку. Зросла відвертість, зʼявилась довіра і внутрішня мотивація — відчуття дотичності до змін і відповідальності за них.
Багато рішень ми ухвалюємо колективно. AAR створили умови, за яких командир не є єдиним джерелом розумних ідей — замість одноосібних рішень, в нас працює мозковий центр. Іноді за один аналіз ми приходимо до рішення, яке не зміг би придумати жоден з нас окремо. Це дозволяє командирові кращим чином оцінювати людей та делегувати повноваження, а також розбудовувати горизонтальні зв’язки між групами.
ТРУДНОЩІ ТА МЕЖІ
На початку було багато скепсису. Часто лунала думка: «Навіщо ми витрачаємо стільки часу на ці розмови?». Проте з часом всі помітили, що воно працює. З міркувань безпеки ми не робимо AAR одразу — лише після виїзду з місця виконання бойового завдання. На початку, бувало, проходило декілька днів між виконанням завдання та проведенням AAR, тож за цей час багато деталей забувалося. Тому, ми стали проводити огляди майже одразу після вибуття з місця виконання і по мірі руху до безпечного місця.
На превеликий жаль, в нас немає даних, чи проводиться AAR на рівень командування вище. Не так давно нам були були доведені матеріали та наказ започаткувати практику AAR. Проте, своїми засвоєними уроками ми практично ні з ким не обмінюємось, і не тому, що не бажаємо. Останнім часом, завдяки горизонтальним звʼязкам, стали ділитися інформацією з підрозділами, що ведуть схожу діяльність до нашої. Це було власною ініціативою і допомагає зростати разом.
Проводити AAR особливо важливо в умовах, коли релевантний досвід просто відсутній — це дозволяє сформувати та структурувати його самостійно.
ОСОБИСТІ ВІДКРИТТЯ
Для нас AAR став не лише інструментом командної роботи, а й засобом розвитку нас як командирів. Підрозділ — це динамічна система, і командир має не керувати нею «згори», а створювати умови, в яких система самонавчається та самовдосконалюється. AAR — це не про ідеальні рішення, а про щоденну кропітку роботу, завдяки якій ми можемо бути на крок попереду. Це гра в довгу, в якій виграє не найсильніший, а той хто краще адаптується.
Сара Коннор, заступник командира підрозділу БПЛА з аналітичного забезпечення
Мольфар, командир підрозділу БПЛА
Джерело: https://t.me/c/1372828915/380
Частину тексту взято з передруку на сайті G7 Сили територіальної оборони України, для якого Проект "Вдосконалення в дії" є авторитетним джерелом.

Коментарі
Дописати коментар